Setiap anak itu berpotensi

  • 0
"Setiap anak itu berpotensi...", mantra yang perlu ada dalam minda dan jiwa ibubapa. Apabila mengajar anak pertama lebih mudah, kadangkala apabila anak kedua dan seterusnya lebih mencabar membuatkan kita rasa putus asa atau tiada motivasi. Ia juga berlaku kepada kami.
Alhamdulillah, Allah memudahkan urusan hambaNya yang mencari ilmu.

Anak kedua sememangnya mempunyai sifat kinestetik. Mengajarnya memerlukan kesabaran dan dia tidak mudah untuk dipujuk untuk duduk dan belajar. Maka saya terdetik untuk mencari kaedah dan alternatif alatan untuk mengajarnya. 
Alhamdulillah sejak 3 minggu yang lalu Allah memudahkan.



Kami memulakan bacaan dari Furqan 3 dan seterusnya menggunakan buku Al Hira' dan dengan izin Allah kini anakanda sudah boleh membaca dengan lebih lancar ayat-ayat bersambung seperti gambar. Subhanallah wa alhamdulillah, Allah juga yang mempermudah urusan.


Sedikit usaha adalah dengan mengaktifkan kembali reward sticker. Setiap muka yang dibaca mendapat 2 sticker. Satu sticker bernilai rm0.20 dan duit yang dikumpul boleh digunakan untuk membeli permainan yang diingini (agar anak-anak nampak hasil usaha mereka).
Maka si anak terus berusaha berlumba sesama mereka mengumpul sticker seterusnya duit. Hinggakan satu hari 4-5sesi perlu umi buat dengan setiap anak. (4x3=12 sesi...alhamdulillah walaupun penat:) )



Akhirnya mereka mampu mengumpul rm10 dalam seminggu lebih dan membeli mainan keiinginan mereka seperti gambar. Syabas anak-anak Ummi!


No comments: