menghargai pengalaman dengan mata hati

  • 0

Kepenatan 'tagging'... hanya yang melalui boleh memahami...mula awal pagi pulang agak lewat malam. Namun saya memilih untuk menjadi optimis. Tagging= Satu lagi pengalaman baru,environment baru, dan rakan-rakan baru.New challenge.

Dari mengamati realiti khidupan seorg bayi di pediatrik, ibu di O&G dan akhirnya keluarga,kini saya di'saji'kan dengan drama realiti hidup ini yang membuka pintu hati dan emosi saya utk lebih bersyukur dan menghargai nikmat 'anggota' badan yamg hanya pinjaman semata-mata.

Kini boleh dikatakan saya lebih 'alert' dengan kelebihan 5 perkara sebelum 5 perkara; lapang sebelum sempit,sihat sebelum sakit dan muda sebelum tua.

Perkaitannya seperti ini; seorang pesakit yang dimasukkan ke ward kerana patah / putus kaki nya disebabkan banyak perkara. Mungkin kerana hancur termasuk mesin ditempat kerja,digilis kenderaan atau kerana kencing manis.

Kebanyakkan kita hanya nampak kesakitan zahirnya iaitu sakit ditempat patah.tetapi impak sakit zahir itu sebenarnya lebih hebat.Sumber rezeqi sekeluarga terjejas,masa depannya terjejas, tidak boleh lakukan byk aktiviti dan sebagainya.

Sebagai individu yg merawat saya insaf akan kebolehan yang Allah masih pinjamkan kpd saya iaitu kudrat,kaki,tangan dan pancaindera.Saya bertanya sendiri adakah saya telan manfaatkan untuk mengumpul saham akhirat?adakah saya cuba menyampaikan ayat-ayatNya?adakah saya doktor yg amanah?adakah saya isteri dan ibu yang melaksanakan tanggungjawab?

Sekaranglah masa sebelum kehilangan pinjaman-pinjaman Illahi dan sebelum terlambat.

Luka fizikal boleh dibantu oleh org lain untuk merawatnya,luka iman hanya kita sahaja yang bisa mengubatnya...tombo ati..dan yang bagusnya madrasah Ramadhan kian mendekat..Allahummabalighna Ramadhan..

No comments: