menambah nilai diri dan anak-anak

  • 0

Zaman ini adalah zaman yang penuh dengan persaingan. Fakta keadaan puluhan ribu mendapat keputusan yang hebat namun realitinya tidak semua memiliki qualiti yang diimpikan dan tidak semua kekal cemerlang. Pelbagai sektor menawarkan kursus dan peluang menambah kemahiran individu bagi menampung kekurangan dan menambah baik modal insan yang ada.

Namun kita tidak sedar bahawa peluang untuk 'menambah nilai' diri kita sangat dekat iaitu dengan menghayati dan menjadikan islam cara hidup dan neraca timbangan. Jika difikirkan kualiti mukmin bertambah apabila betul-betul menurut Quran. Dengan Islam pemikiran menjadi matang,dengan Islam disiplin menjadi hebat, dengan Islam tiada lagi masalah krisis mencari identiti diri.

Contoh lebih jelas, seorang doktor. Bukan setakat doktor biasa tetapi doktor yang hafal Quran. Doktor ini menambah nilai dirinya serta dapat memberi rawatan yang 'holistic' iaitu dari segi fizikal dan rohani. Jika rohani bercelaru pastinya fizikal tidak mencapai tahap optimum. Seorang suri rumah yang hafal Quran pula secara tidak langsung boleh memberi terapi islami kpd anak-anak mereka. Sungguh Islam memang mengangkat darjat individu.

Ternyata Allah menilai taqwa bukan zahir atau harta merupakan sesuatu yang tepat kerana taqwa yang hebat membentuk diri yang cemerlang.

No comments: