La Taghdab!

  • 0
Ungkapan marah seumpama perkara biasa dalam kehidupan. Marah yg bersifat api dan syaitan juga bersifat api maka kesatuan keduanya begitu mudah. Jika diperhatikan kehidupan seharian kita banyak sebenarnya insiden-insiden yang membabitkan perasaan marah.

Jika kita teliti akhlaq rasulullah yang mulia, marah itu adalah sesuatu entiti yang tidak ada dalam kamus hidup baginda. Hinggakan akhlaq baginda yang mulia bisa membuat zaid memilih untuk bersama Rasulullah apabila keluarganya menawarkan untuk membeli Zaid (hamba pd waktu itu) dan membawanya bersama mereka. Zaid yang sememnagnya maklum akan kindahan akhlaq Rasulullah berkata " Demi Allah, aku melihat pada diri lelaki ini (Rasulullah) sesuatu yang menjadikan diriku tidak mungkin lebih memilih orang lain daripadanya. Aku melihatnya sebagai orang yang berbudi dan bersikap baik."

Kalau dibandingkan dengan peristiwa di mana pemimpin2 di dewan parlimen menggelarkan satu sama lain dengan nama-nama yang tidak baik menggambarkan ketidak matangan seorang pemimpin itu. Ternyata di sini komponen marah tidak dapat dikawal sehinggakan hawa nafsu menguasai pertuturan dan menggoyahkan kredibiliti mereka sendiri.

Rasulullah dalam rumahtangga baginda sendiri dengan Saidatina Khadijah tidak pernah kedengaran perkataan-perkataan yang kurang senang dan kemarahan yang membatasi sempadan iman dan akal fikiran. Semoga api kemarahn itu dibawah kawalan iman kita agar ia tidak merebak sehingga menjadi api yang marak dan bisa menghancurkan segala-galanya. (gambar boleh didapati dihttp://www.senikehidupan.com/)

No comments: