Hidayah Allah itu tidak murah

  • 0

*kisah benar yang di ubah nama..hanya mengambil pengajaran dari kisah benar kehidupan..*

Hati ini tersentuh sayu apabila melihat K Anis merenung keluar tingkap NICU dengan air mata yang jatuh satu persatu tanpa mengendahkan pandangan orang di sekeliling. Mungkin dia terkenangkan wajah comel arwah syazrul yang baru pergi buat selamanya 2 hari lalu pada usia hanya 8bulan dan kini syafi 5 tahun, satu-satunya anak yang tinggal terlantar dibantu mesin pernafasan.

Tidak cukup dengan ujian anak ini,si suami pula seumpama dirasuk hantu menjerit-jerit menyalahkan doktor dan pihak hospital dan paling kejam menzalimi K Anis dengan mengatakan keturunanbya membawa sial hingga anak-anak satu persatu sakit.Astaghfirullah....inilah dia apabila hati tiada lagi iman dan pergantungan kepada Allah yang Esa.

Berat sungguh ujianMu padanya ya Allah.. namun saya yakin Allah tidak akan menguji hambanya dengan sesuatu yang tidak mampu ditanggung hambaNya.

Teringat sewaktu oncall yang lalu pada hari Syafi bru sahaja di masukkan ke uni rawatan rapi NICU. Saya tiba - tiba disapa oleh K Anis dengan deruan air mata.

K Anis:"Doktor saya sedih sangat...saya lalui semua ini seorang diri. Suami tak henti-henti menuduh keluarga saya yang bukan-bukan.Dia sikit pun tak ambil kisah tentang anak-anak.tahu marah, tengking aje. Jangankan beri duit utk bantu, datang melawat pun tidak. Saya nak minta cerai la doktor dengan dia.Sesak sangat rasa dada ni..."

Sungguh saya kaku sebentar mendengar luahannya. Betapa hebat dugaan wanita ini.

Saya: Sabar kak. Ini ujian Allah.Saya tahu akak kuat. Saya tahu senang bercakap suruh sabar tapi hakikat yang menanggung terlalu berat..tapi akak percayalah akak tidak sendiri.Allah ada bersama.Saat ini yang boleh mengubah keadaan hanya Allah.Doktor pun manusia. Usaha apa yang termampu selebihnya Allah yang tentukan.Malam begini baik akak solat malam minta padaNya.InsyaAllah ringan sikit beban di dada.Saya rasa tentang cerai tu jgn fikirkan sangat sekarang sebab akak dan suami dua-dua tertekan,marah. Takut keputusan waktu ini tidak rasional.

K Anis: Doktor,sekarang hampir setiap malam saya ke surau tingkat 8 solat.Minta Allah tolong. Sekarang bila difikir-fikir saya baru tersedar yang saya dan suami dulu tidak memenuhi tanggungkawab solat lima waktu saya, jarang meminta padaNya. Bila jadi begini saya insaf. Sejak arwah syazrul sakit saya baru tersedar hakikat hidup yang sebenar.Mungkin Allah nak saya sedar dengan ujian ini..

MasyaAllah...saya sayu.Berat sungguh sesak di dada ibu ini. Mahal sungguh hidayah Allah. Besar sungguh pengorbanan bayi syazrul untuk membawa ibunya ke pangkal jalan..Subhanallah, hidayah Allah itu mahal sungguh nilainya..semoga kita mengambil pengajaran agar dekat padaNya..

No comments: