direct instruction can limit learning..

  • 0
Direct instruction really can limit young children's learning. ..





Ayat di atas memang banyak kebenarannya. Sebab itu banyak sistem pendidikan dan berubah kepada self-directed learning dan apontaneous learning. Maksudnya, kita bagi tugasan dan anak explore sendiri. Ini juga perlu dititik beratkan dalam homeschooling kita. 
Sebagai contoh, beri arahan: cuba buatkan kapal dari kotak ini, sayang.
Beri kebebasan anak berfikir dan mencari idea bagaimana dia mahu kenghasilkannya. Puji pada usaha bukan hasilnya. Anak akan explore dan secara tak langsung dia akan jumpa perkara baru lain seperti, owh kapal ada banyak bentuk, ada yg ada layar ada yang ada corong asap. Dia juga akan mula menjana neuron otak apabila berfikir alatan apa yg diperlukan. Kebolehan baru juga akan ditemui seperti kebolehan menggunakan gam atau gunting.
Berbanding apabila kita bawa kotak dan beri arahan spesifik seperti, owh tengok kotak ni,mari ibu tunjukkan cara buat kapal.(situasi nerbeza jika anak 3 tahun kebawah, ini utk anak 6tahun contohnya).
Apabila spesifik instruction,buat anak berfikir seperti dalam 'tunnel vision'. Dia akan beranggapan,owh kapal adalah seperti yg ibu buat sahaja. Alatan adalah yg ibu guna sahaja dan anak ini di spoon-feed dan kurang menggunakan kebolehan berfikir sendiri.
Interestingly, our early years child's brain lebih kepada otak kanan dimana structured learning menyebabkan kebolehan otak kanan merosot. Otak kanan lebih baik berfungsi jika aktiviti itu lebih creative, gembira dan tidak structured. 

No comments: